- Renny Harlin – Box Office Data –
- Renny Harlin höpöttää – Painajaisia, muotia, elokuvaa (HS 1991, maksullinen juttu) – Suttuisin kuvin varustetun ja kehnosti oikoluetun kirjan parasta on elokuvatutkija Kari Salmisen katsaus Harlinin tähänastiseen tuotantoon, viiteen typerään elokuvaan, jotka ammentavat vaikutteensa muista roskaelokuvista, köykäisistä sarjakuvista ja rock-musiikin liepeille luodusta markkinointikuvastosta.
Salminen ei pysty mahdottomaan, tekemään tyhjänpäiväisyydestä tärkeää, mutta Harlinin tuotannon kytkeminen laajempiin yhteyksiin luonnehtii kiinnostavasti elokuvateollisuuden tätä päivää. Viriää kiusaus määrittää se huonon maun vivahde, joka vetää lähinnä nuorisoa leffateattereihin.
- Renny Harlin (City, 1996) –
- How the business of scoring films has changed (WSJ) – Instead of paying composers a separate fee and then picking up the tab for additional music expenses as they mount, studios in recent years have increasingly handed out so-called "packages"—fixed budgets that composers must stretch to cover all musical costs, including their own fee.
Renny on ilmeisen vapaa taiteellisista oikuista, tekee määräajassa sen mitä pitääkin, eikä suututa ketään. Hän olisi varmasti erinomainen apuohjaaja tms. ylätason duunari.
Valitettavasti kaikkia hänen elokuviaan vaivaa näkemyksen puute. Renny ei tajua mikä onkaan se siistein juttu ja mikä pitää ohittaa nopeasti. Hyviä ja tyhmiä asioita on sikin sokin ja lopputulos on aina yhtä epätyydyttävä.
Selitykseksi mainittakoon, että olen menossa tunnin päästä haastattelemaan herraa ja siksi kaivelin arkistoja.