AV Club julkaisi tällä viikolla listan 50 parhaasta ysärileffasta. Twitterissä huomattiin pian, että listassa on muuan erikoinen piirre: naisten tekemät elokuvat puuttuvat kokonaan.
@samuelaadams Right. Discussion! In this case, about claiming everything the Coen Brothers made is better than anything any woman made.
— nprmonkeysee (@nprmonkeysee) October 10, 2012
@scott_tobias Again, I’m not saying it’s the wrong list. I’m saying when it comes out at zero — ZERO! — that means SOMETHING, not nothing.
— nprmonkeysee (@nprmonkeysee) October 10, 2012
Twitter-keskustelu on kiivas ja polveileva, ja sen seuraaminen jälkikäteen voi olla varsin hankalaa. Isoja osia siitä meni ainakin minulta jo kokonaan sivu suun.
Joten parannetaan sen sijaan listaa ja lisätään sille 1990-luvun parhaat naisten tekemät elokuvat. Ehdotuksia?
Sofia Coppolan Virgin Suicides on vielä niukin naukin ysäriä.
Hankala kysymys, kun en yleensä muista useimpien näkemieni elokuvien ohjaajia. Ysäriä pohtiessani lonkalta mieleen tulee seuraavat neljä naisohjaajaa:
Kathryn Bigelow kolahti meikäläiseen ja kolahtaa edelleen. Strange Days ja Point Break ovat genreissään edelleen mainioita.
Sofia Coppolan Virgin Suicides oli myös kova.
The Pianon (Jane Campion) näkemisestä on niin pitkä aika, etten osaa sanoa oliko se kuinka hyvä, muistan epämääräisesti, että sillä oli jonkinlainen yleinen vaikutus.
Komediapuolella Wayne’s World oli mun mielestä aika onnistunut, ohjaajana Penelope Spheeris.
Mikko Pihkoluoma ehdotti muutamaakin.